Vastgoedexploitatie bij stations is geen kernactiviteit van de NS. Dat kunnen andere, private partijen ook best doen.

Dat stelt NS-topman Timo Huges vrijdat tegenover Het Financieele Dagblad.

De NS ziet bepaalde stationsclusters als ‘economische broedplaatsen’ met veel potentie. Denk aan Rotterdam Centraal, Amsterdam Zuid en Breda.

Maar topman Huges vindt dat het ov-bedrijf eigenlijk geen hoofdtaak heeft bij de commerciële exploitatie van stationsgebieden. “Wij gaan terug naar onze kernactiviteit: de reiziger”, zegt hij tegen het FD.

NS wil af van deel vastgoed stations

Momenteel wordt nog zo’n 40 procent van het werk bij stationswinkels gedaan door personeel dat in dienst is van de NS: “Waarom moet de NS hamburgers bakken”, vraagt Huges zich af. Hij wil met vastgoedontwikkelaars, winkeliers en andere vervoerders een nieuw concept uitwerken voor de exploitatie van stationsgebieden.

Verkoop van een deel van het vastgoed van de NS staat hierbij op de agenda. Maar de NS wil wel de regie houden: "Niemand wil dertien patatkramen naast elkaar, daar zullen we op toezien", aldus de topman in het FD.

Lees ook

NS maakt weer winst, maar krijgt maximale boete

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl